A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Львівський центр
професійно-технічної освіти
державної служби зайнятості

Управління емоціями та почуттями

Дата: 29.07.2019 17:40
Кількість переглядів: 47112

Управління емоціями – це необхідний навик для кожної цивілізованої людини. 

Деякі, стикаючись з руйнівним ефектом емоцій в конфліктах, вважають їх злом, прагнуть придушувати, жорстко контролювати їх, і навіть зовсім від емоційності позбутися. Чи досягли вони успіху? Ні, цей шлях може тільки призвести до неврозу, зробивши емоційні реакції неадекватними реальній ситуації. Правильним буде приймати емоційні реакції як невід’ємне психічне явище, яке не фарбуючи їх в негативні тони як щось спочатку погане або шкідливе.

Важливість здатності керувати емоціями пояснюється тим, що їх легко стимулювати, емоції мають вплив на безліч процесів, як в особистому, так і міжособистісної реальності кожного, легко включаються і активують наші моделі поведінки. Під управлінням емоціями іноді помилково знову ж розуміють придушення, однак цей спосіб обробки емоційних реакцій при зловживанні не тільки неефективний, а й вкрай шкідливий.

Управління емоціями включає в себе вміння задіяти їх, задати їм напрямок – наприклад, надихнути себе і інших до діяльності. І сьогодні перед нами вже більш актуальним постало питання не “як позбутися від емоцій», а «як відпустити свої емоції». Ми навчилися пригнічувати себе і втратили здатність природного самовираження, грубо обрізаючи реакції замість того, щоб грамотно перетворити їх, направити, немов річку в інше русло, сублімувати. Пригнічені реакції є часта причина не лише психічних проблем людини, а й багатьох захворювань, психосоматично тісно пов’язаних з переживаннями.

Управління емоціями

Навик управління над емоціями потрібен абсолютно всім людям. Емоційні реакції необхідні, щоб ми пристосувалися до навколишнього світу, і коли ми вміємо керувати емоціями – адаптація відбувається краще, ми стаємо щасливішими і успішніше. Система емоційних реакцій – складний механізм, і як в кожному складному механізмі в ньому можуть відбуватися збої. Свідомість і несвідомі установки втручаються в емоційну реальність і породжують конфлікти всередині особистості і з оточуючими людьми.

Емоції несуть в собі інформацію, ними наповнена життя будь-якого колективу, і управління емоціями в конфлікті – це вміння розібратися в цій інформації. І так, емоції можна ігнорувати, але вони не зникнуть від цього, тому важливо навчитися розумно керувати ними. Різні емоційні реакції дають можливість нам переживати повноту життя. Згадайте насичений день, в який ви мали можливість випробувати всю гамму переживань. Напевно в цей день ви були активні, мали сильну мотивацію, брали участь у багатьох подіях. І навпаки, беземоційну день перед телевізором, коли в нудьзі ви перемикали канали, і ніщо не знаходило відгуку в душі – робив сприйняття життя сірим і безглуздим, до вечора наступала апатія, нічого не хотілося робити.

Чим більше емоцій – тим життя яскравішим, і тому постійно люди знаходяться в пошуку позитивних переживань, намагаються наситити ними життя: за допомогою спілкування, фільмів, музики, поїздок, іноді навіть екстремальних вчинків, а в крайніх випадках і через алкоголь або наркотики. Також емоції дозволяють реагувати не в момент подій, а задовго до них, і реагувати більш складно. Припустимо, ми порушили правила руху, працівник ДПС відняв права. Через місяць їх повернули, проте тепер кожен раз, виїжджаючи на дорогу, ми боїмося ДПС. Іноді така обережність доречна, іноді немає – і тоді систему емоцій потрібно коригувати. Кожен має особистий набір станів, який забезпечує і підтримує відповідний спосіб життя, стає незамінним помічником в русі до успіху або, навпаки, регулярно веде до поразок.

Для контролю над емоційними реакціями потрібно бути відкритим до своїх емоцій і станів інших людей, бути готовими прийняти їх. А також вміти впливати на себе і на інших, щоб задіяти емоційний потенціал. Коли у людини з’являється емоція – м’язи починають працювати. Наприклад, чекаючи щось важливе або страшне – індивід буквально не може сидіти на місці, ходить, постійно щось чіпає і крутить в руках. Також емоції хімічно забезпечуються викидами гормонів, і чим сильніше цей викид – тим потужніша емоція, і тим складніше нею стає управляти. Однак емоції, навіть негативні – завжди енергія, яка при направленні в правильне русло допомагає досягати високих результатів.

Як управляти почуттями та емоціями?

Кожна людина здатна витримати лише певний рівень емоційної напруги. При перевищенні навантаження практично будь-який починає себе неадекватно вести, що проявляється в агресії до оточуючих і аутоагресії. А тривале перебування в емоційному напруженні призводить і до психосоматичних порушень.

Станіславський при навчанні молодих акторів використовував цікавий прийом для ілюстрації впливу емоційної завантаженості на психологічний стан людини. Він пропонував підняти рояль кільком молодим людям, що було не складно. Однак його потрібно було продовжувати тримати, через 5 хвилин стан їх змінювалося. І Станіславський просив їх, тримаючи рояль, почати розповідь про свою мрію. Чи треба говорити, що ця розповідь був гранично сухий і не змістовний. А потім він пропонував опустити рояль, і актор розкривався. Такі ж емоційні «роялі» багато людей тримають в собі, а часто навіть кілька. Що не дає шанс їм жити повним життям.

 

Кожен хоче бути щасливим, і це штовхає його на дії, пошук способів отримувати задоволення від життя. Людина приходить до розуміння, що саме від його емоційних реакцій і вміння змінювати їх залежить його щастя. Навіть стикаючись з негативними моментами, опанувавши контролем над емоціями, кожен може перетворювати свої реакції, а як результат – і вчинки. Під час депресії особистість не може досягти бажаного, тому поліпшення особистого психоемоційного стану, підвищення енергетичного тонусу допомагають досягати успіху. Навіть якщо не виходить змінити емоції – людина може навчитися виходити з цього стану, при цьому володіючи собою.

У колективі особливо цінно розуміти емоції і почуття друзів, колег. Будь-яка група в соціумі, навіть сім’я, періодично входить в стан конфлікту, викликаного різними емоційними станами, мотивацією, протівонаправленнимі інтересами її членів. І управління емоціями в конфлікті дає шанс не тільки дозволити вибухнула суперечка, але і усунути конфлікт в самому його зародку.

Як керувати емоціями і почуттями? Емоційними реакціями добре керують ті, хто знає техніки управління емоціями, а також має високий рівень емоційного інтелекту, який сьогодні визнаний важливою складовою успіху та ефективності поряд з розумовою інтелектом. Щоб підвищити цей вид інтелекту, потрібно навчитися розуміти власні емоції, розрізняти їх, відстежувати їх сигнали в тілі, приймати їх і вміти аналізувати, як реакції впливають на поведінку, усвідомлювати стратегії поведінки і вибирати підходящу ситуацію. В контакті з людьми високий EQ проявляється в тому, що його володар може бути без страху відкритий перед ними, проявляти зговірливість і емпатію, вміє добре розрізняти почуття інших за зовнішніми проявами: рухам тіла, що обирається позам, міміці, інтонаціях. Емоційно грамотна людина задається питанням про ефективність свого впливу і своє вміння відкрито висловлювати власні емоції, постійно тренується в цих навичках.

Якщо ви побажали навчитися керувати емоціями, задалися питанням про рівень своєї емоційної грамотності – пройдіть методику на вимір емоційного інтелекту. За її результатами ви зможете оцінити над чим потрібно працювати і планувати подальший розвиток кожної зі складових емоційної грамотності: самосвідомості, самоврядування, соціального усвідомленості і управління відносинами.

Також для самої можливості керувати емоціями, спочатку потрібно знизити рівень стресу, який забирає енергію, а при тривалому впливі і виснажує нервову систему, роблячи неможливим зміни в особистості – на них не вистачає сил. Визначте джерело стресу і самостійно або за допомогою фахівця постарайтеся впоратися з ним. Простий життєвий рада ставитися до цих подій простіше допомагає зберігати оптимізм, який сприяє душевному благополуччю і розташуванню інших людей.

Способи управління емоціями

Способи управління емоціями розкриваються в різних підходах психотерапії: психоаналіз, психодраме, гуманістичному, когнітивно-поведінковому та інших. Причому когнітивно-поведінкова психотерапія вважається найрезультативнішою в короткому періоді, що підтверджено перевагою, яке віддають їй державні установи, страхові компанії.

Павловим виведена і зараз активно використовується формула емоційного реагування: S → K → R = C, де S – активує ситуація, K – когнітивна оцінка ситуації, R – реакція, C – наслідки ситуації. Наприклад, ви придбали дорогий квиток на літак, але спізнилися на нього (S) і звинувачуйте в цьому повільність водія таксі (K), в зв’язку з чим відчуваєте злість і досаду (R), в результаті зарікайся більше не їздити на таксі або автоматично агресивно реагуєте на всі наступні поїздки (C). Але що якщо ви дізнаєтеся – літак розбився? В такому випадку ви подумаєте, що як прекрасно, що водій запізнився (K), і подальша емоційна реакція (R) буде іншою, а в зв’язку з нею і наслідки ситуації (C). З цього виходить, що для зміни емоцій потрібно контролювати саме свою когнітивну оцінку того, що відбувається, ту думку, що блискавично приходить перед емоцією і навіть не завжди усвідомлюється, що не переглядається, але запускає емоційну реакцію. Дійсно, як у прислів’ї: «Думка, що прилетіла як голуб – править світом».

Наші глибинні переконання супроводжуються звичними способами реагування – стратегіями поведінки, а вони є джерелами таких автоматичних когниций – наших миттєвих і часто неусвідомлюваних трактувань того, що відбувається. Щоб змінити емоцію – потрібно проаналізувати ситуацію і зробити перетрактовку, що спричинить за собою іншу емоцію і, відповідно, інший результат. Наприклад, ви за кермом, вас «підрізали». Якщо дати хід найбільш поширеною в ситуаціях на дорозі думки, що інший водій вкрай дурний і грубий, то відповідною реакцією буде агресія. Але когнітивно-поведінковий підхід пропонує не слідувати автоматизмам, а самостійно знайти альтернативне трактування ситуації, щоб не виходити з себе: подумати, що той водій, може бути, виявився вперше після навчання за кермом, у нього трапилося нещастя, він поспішає в лікарню. Тоді ви швидше відчуєте співпереживання або як мінімум солідарність з ним.

Практично у всіх психологічних підходах контролю над думками і установками приділяють велику увагу. Щоб підвищити усвідомленість – візьміть паузу, подумайте над тим, що викликало небажану реакцію. Для цього повністю усвідомте і прийміть поточний стан, потім постарайтеся дати адекватну оцінку вашим реакцій, подумки поверніться в попереднє стан і знайдіть ресурсну реакцію, увійдіть в вибране стан і подумки внесіть його в поточний. Виконавши цю техніку, наприклад, ви зможете з емоції неконтрольованого гніву перейти в спокійне мета-стан, в ньому ви зможете використовувати енергію гніву за обраним вами призначенням.

За техніками підвищення усвідомленості за популярністю йдуть техніки управління емоціями через тіло, так як тілесні стану тісно пов’язані з емоціями і свідомістю.

Цей підхід через тіло почати управління емоціями вправи пропонує такі: глибоке дихання, м’язова розрядка. Ще управління емоціями вправи можуть бути через уяву або на зовнішньому рівні: уявити бажану картинку, намалювати емоцію на папері і спалити її.

 

 

Управління емоціями та почуттями

Управління емоціями – це необхідний навик для кожної цивілізованої людини. 

Деякі, стикаючись з руйнівним ефектом емоцій в конфліктах, вважають їх злом, прагнуть придушувати, жорстко контролювати їх, і навіть зовсім від емоційності позбутися. Чи досягли вони успіху? Ні, цей шлях може тільки призвести до неврозу, зробивши емоційні реакції неадекватними реальній ситуації. Правильним буде приймати емоційні реакції як невід’ємне психічне явище, яке не фарбуючи їх в негативні тони як щось спочатку погане або шкідливе.

Важливість здатності керувати емоціями пояснюється тим, що їх легко стимулювати, емоції мають вплив на безліч процесів, як в особистому, так і міжособистісної реальності кожного, легко включаються і активують наші моделі поведінки. Під управлінням емоціями іноді помилково знову ж розуміють придушення, однак цей спосіб обробки емоційних реакцій при зловживанні не тільки неефективний, а й вкрай шкідливий.

Управління емоціями включає в себе вміння задіяти їх, задати їм напрямок – наприклад, надихнути себе і інших до діяльності. І сьогодні перед нами вже більш актуальним постало питання не “як позбутися від емоцій», а «як відпустити свої емоції». Ми навчилися пригнічувати себе і втратили здатність природного самовираження, грубо обрізаючи реакції замість того, щоб грамотно перетворити їх, направити, немов річку в інше русло, сублімувати. Пригнічені реакції є часта причина не лише психічних проблем людини, а й багатьох захворювань, психосоматично тісно пов’язаних з переживаннями.

Управління емоціями

Навик управління над емоціями потрібен абсолютно всім людям. Емоційні реакції необхідні, щоб ми пристосувалися до навколишнього світу, і коли ми вміємо керувати емоціями – адаптація відбувається краще, ми стаємо щасливішими і успішніше. Система емоційних реакцій – складний механізм, і як в кожному складному механізмі в ньому можуть відбуватися збої. Свідомість і несвідомі установки втручаються в емоційну реальність і породжують конфлікти всередині особистості і з оточуючими людьми.

Емоції несуть в собі інформацію, ними наповнена життя будь-якого колективу, і управління емоціями в конфлікті – це вміння розібратися в цій інформації. І так, емоції можна ігнорувати, але вони не зникнуть від цього, тому важливо навчитися розумно керувати ними. Різні емоційні реакції дають можливість нам переживати повноту життя. Згадайте насичений день, в який ви мали можливість випробувати всю гамму переживань. Напевно в цей день ви були активні, мали сильну мотивацію, брали участь у багатьох подіях. І навпаки, беземоційну день перед телевізором, коли в нудьзі ви перемикали канали, і ніщо не знаходило відгуку в душі – робив сприйняття життя сірим і безглуздим, до вечора наступала апатія, нічого не хотілося робити.

Чим більше емоцій – тим життя яскравішим, і тому постійно люди знаходяться в пошуку позитивних переживань, намагаються наситити ними життя: за допомогою спілкування, фільмів, музики, поїздок, іноді навіть екстремальних вчинків, а в крайніх випадках і через алкоголь або наркотики. Також емоції дозволяють реагувати не в момент подій, а задовго до них, і реагувати більш складно. Припустимо, ми порушили правила руху, працівник ДПС відняв права. Через місяць їх повернули, проте тепер кожен раз, виїжджаючи на дорогу, ми боїмося ДПС. Іноді така обережність доречна, іноді немає – і тоді систему емоцій потрібно коригувати. Кожен має особистий набір станів, який забезпечує і підтримує відповідний спосіб життя, стає незамінним помічником в русі до успіху або, навпаки, регулярно веде до поразок.

Для контролю над емоційними реакціями потрібно бути відкритим до своїх емоцій і станів інших людей, бути готовими прийняти їх. А також вміти впливати на себе і на інших, щоб задіяти емоційний потенціал. Коли у людини з’являється емоція – м’язи починають працювати. Наприклад, чекаючи щось важливе або страшне – індивід буквально не може сидіти на місці, ходить, постійно щось чіпає і крутить в руках. Також емоції хімічно забезпечуються викидами гормонів, і чим сильніше цей викид – тим потужніша емоція, і тим складніше нею стає управляти. Однак емоції, навіть негативні – завжди енергія, яка при направленні в правильне русло допомагає досягати високих результатів.

Як управляти почуттями та емоціями?

Кожна людина здатна витримати лише певний рівень емоційної напруги. При перевищенні навантаження практично будь-який починає себе неадекватно вести, що проявляється в агресії до оточуючих і аутоагресії. А тривале перебування в емоційному напруженні призводить і до психосоматичних порушень.

Станіславський при навчанні молодих акторів використовував цікавий прийом для ілюстрації впливу емоційної завантаженості на психологічний стан людини. Він пропонував підняти рояль кільком молодим людям, що було не складно. Однак його потрібно було продовжувати тримати, через 5 хвилин стан їх змінювалося. І Станіславський просив їх, тримаючи рояль, почати розповідь про свою мрію. Чи треба говорити, що ця розповідь був гранично сухий і не змістовний. А потім він пропонував опустити рояль, і актор розкривався. Такі ж емоційні «роялі» багато людей тримають в собі, а часто навіть кілька. Що не дає шанс їм жити повним життям.

 

Кожен хоче бути щасливим, і це штовхає його на дії, пошук способів отримувати задоволення від життя. Людина приходить до розуміння, що саме від його емоційних реакцій і вміння змінювати їх залежить його щастя. Навіть стикаючись з негативними моментами, опанувавши контролем над емоціями, кожен може перетворювати свої реакції, а як результат – і вчинки. Під час депресії особистість не може досягти бажаного, тому поліпшення особистого психоемоційного стану, підвищення енергетичного тонусу допомагають досягати успіху. Навіть якщо не виходить змінити емоції – людина може навчитися виходити з цього стану, при цьому володіючи собою.

У колективі особливо цінно розуміти емоції і почуття друзів, колег. Будь-яка група в соціумі, навіть сім’я, періодично входить в стан конфлікту, викликаного різними емоційними станами, мотивацією, протівонаправленнимі інтересами її членів. І управління емоціями в конфлікті дає шанс не тільки дозволити вибухнула суперечка, але і усунути конфлікт в самому його зародку.

Як керувати емоціями і почуттями? Емоційними реакціями добре керують ті, хто знає техніки управління емоціями, а також має високий рівень емоційного інтелекту, який сьогодні визнаний важливою складовою успіху та ефективності поряд з розумовою інтелектом. Щоб підвищити цей вид інтелекту, потрібно навчитися розуміти власні емоції, розрізняти їх, відстежувати їх сигнали в тілі, приймати їх і вміти аналізувати, як реакції впливають на поведінку, усвідомлювати стратегії поведінки і вибирати підходящу ситуацію. В контакті з людьми високий EQ проявляється в тому, що його володар може бути без страху відкритий перед ними, проявляти зговірливість і емпатію, вміє добре розрізняти почуття інших за зовнішніми проявами: рухам тіла, що обирається позам, міміці, інтонаціях. Емоційно грамотна людина задається питанням про ефективність свого впливу і своє вміння відкрито висловлювати власні емоції, постійно тренується в цих навичках.

Якщо ви побажали навчитися керувати емоціями, задалися питанням про рівень своєї емоційної грамотності – пройдіть методику на вимір емоційного інтелекту. За її результатами ви зможете оцінити над чим потрібно працювати і планувати подальший розвиток кожної зі складових емоційної грамотності: самосвідомості, самоврядування, соціального усвідомленості і управління відносинами.

Також для самої можливості керувати емоціями, спочатку потрібно знизити рівень стресу, який забирає енергію, а при тривалому впливі і виснажує нервову систему, роблячи неможливим зміни в особистості – на них не вистачає сил. Визначте джерело стресу і самостійно або за допомогою фахівця постарайтеся впоратися з ним. Простий життєвий рада ставитися до цих подій простіше допомагає зберігати оптимізм, який сприяє душевному благополуччю і розташуванню інших людей.

Способи управління емоціями

Способи управління емоціями розкриваються в різних підходах психотерапії: психоаналіз, психодраме, гуманістичному, когнітивно-поведінковому та інших. Причому когнітивно-поведінкова психотерапія вважається найрезультативнішою в короткому періоді, що підтверджено перевагою, яке віддають їй державні установи, страхові компанії.

Павловим виведена і зараз активно використовується формула емоційного реагування: S → K → R = C, де S – активує ситуація, K – когнітивна оцінка ситуації, R – реакція, C – наслідки ситуації. Наприклад, ви придбали дорогий квиток на літак, але спізнилися на нього (S) і звинувачуйте в цьому повільність водія таксі (K), в зв’язку з чим відчуваєте злість і досаду (R), в результаті зарікайся більше не їздити на таксі або автоматично агресивно реагуєте на всі наступні поїздки (C). Але що якщо ви дізнаєтеся – літак розбився? В такому випадку ви подумаєте, що як прекрасно, що водій запізнився (K), і подальша емоційна реакція (R) буде іншою, а в зв’язку з нею і наслідки ситуації (C). З цього виходить, що для зміни емоцій потрібно контролювати саме свою когнітивну оцінку того, що відбувається, ту думку, що блискавично приходить перед емоцією і навіть не завжди усвідомлюється, що не переглядається, але запускає емоційну реакцію. Дійсно, як у прислів’ї: «Думка, що прилетіла як голуб – править світом».

Наші глибинні переконання супроводжуються звичними способами реагування – стратегіями поведінки, а вони є джерелами таких автоматичних когниций – наших миттєвих і часто неусвідомлюваних трактувань того, що відбувається. Щоб змінити емоцію – потрібно проаналізувати ситуацію і зробити перетрактовку, що спричинить за собою іншу емоцію і, відповідно, інший результат. Наприклад, ви за кермом, вас «підрізали». Якщо дати хід найбільш поширеною в ситуаціях на дорозі думки, що інший водій вкрай дурний і грубий, то відповідною реакцією буде агресія. Але когнітивно-поведінковий підхід пропонує не слідувати автоматизмам, а самостійно знайти альтернативне трактування ситуації, щоб не виходити з себе: подумати, що той водій, може бути, виявився вперше після навчання за кермом, у нього трапилося нещастя, він поспішає в лікарню. Тоді ви швидше відчуєте співпереживання або як мінімум солідарність з ним.

Практично у всіх психологічних підходах контролю над думками і установками приділяють велику увагу. Щоб підвищити усвідомленість – візьміть паузу, подумайте над тим, що викликало небажану реакцію. Для цього повністю усвідомте і прийміть поточний стан, потім постарайтеся дати адекватну оцінку вашим реакцій, подумки поверніться в попереднє стан і знайдіть ресурсну реакцію, увійдіть в вибране стан і подумки внесіть його в поточний. Виконавши цю техніку, наприклад, ви зможете з емоції неконтрольованого гніву перейти в спокійне мета-стан, в ньому ви зможете використовувати енергію гніву за обраним вами призначенням.

За техніками підвищення усвідомленості за популярністю йдуть техніки управління емоціями через тіло, так як тілесні стану тісно пов’язані з емоціями і свідомістю.

Цей підхід через тіло почати управління емоціями вправи пропонує такі: глибоке дихання, м’язова розрядка. Ще управління емоціями вправи можуть бути через уяву або на зовнішньому рівні: уявити бажану картинку, намалювати емоцію на папері і спалити її.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено