Проведення групового заняття по роботі з метафоричними асоціативними картами в групі № 69-19 «Манікюрник»
Метафоричні асоціативні карти (скорочено МАК) — це набір зображень завбільшки з гральну карту або листівку, що зображають людей, їх взаємодії, життєві ситуації, пейзажі, тварин, предмети побуту, абстрактні зображення.
Представлені на картах образи стають видимою метафорою наших цінностей, страхів, бажань або пов’язаних асоціативно з нашим внутрішнім досвідом. Важливо, що кожен може уявити і відчути щось своє.
МАК відносять до проективних методик, що підіймають з глибини нашої підсвідомості несвідомі враження, які визначають нашу реакцію на ті чи інші життєві ситуації.
Метафоричні асоціативні карти показують, коли вас щось турбує, не можете виговоритись, але вам важко сформулювати і зрозуміти причину занепокоєння. У такій ситуації МАК допоможуть вам заглянути всередину себе і знайти відповідь. Метафоричні асоціативні карти можуть сприяти взаєморозумінню між людьми, особливо у випадках, коли важко обговорити певну проблему. МАК допомагають висловити думки, формулювати їх і конкретизувати повідомлення. Поміж тим карта, виступає як посередник між емоційними світами двох людей, сама носить у собі певний емоційний заряд. Її можна сприйняти як послання навіть без словесного супроводу.
- Метафоричні асоціативні карти – це інструмент професійної психології, психотерапевта та коуча, застосовується в діагностиці, корекції та розвитку можливостей.
- Метафоричні асоціативні карти – це один з інструментів розвитку інтуїції, творчих здібностей, відкриття своїх талантів. З їх допомогою ми, дорослі, знову навчаємося, як мислити образами, картинками.
- Метафоричні асоціативні карти – це гра, в яку можна безпечно і з повним задоволенням грати зі своїми та чужими дітьми, батьками, партнерами, колегами, друзями, знайомими. Гра, в якій не буде тих, хто програв, всі виграють. Гра, яка допомагає вибудовувати стосунки, допомагає краще дізнатися і зрозуміти себе і тих, хто в ній бере участь.
Ось таку групову роботу з метафорами я проводила з нашими здобувачами освіти за професією «Манікюрник». Дівчата надзвичайно цікаво підходили до тої чи іншої техніки у роботі з метафорою. Кожен стикнувся з певними проблемними моментами, які пов’язані із дитинством, із сьогоденням, непропрацьованими страхами, тривогами, комплексами, різними стресовими факторами і т.п.
Ці карточки – це двері, за якими живе подія, враження, людська історія. Двері можуть бути закриті на великий вже заржавілий замок, але, ніби ключем, карта допоможе відкрити їх. І тоді вміст кімнат витягується на світ і набуває сенсу, наповнюється актуальним змістом. Вибираючи ту чи іншу карту, розглядаючи її і представляючи, людина насправді розповідає про себе, і з цієї розповіді і мені і їм є зрозуміліше, звідки вона черпає сили, яка її система цінностей, чого вона боїться та у що вірить. Я можу аналізувати, як вона сприймає себе – як жертву або героя, як спостерігача або як глядача, які перешкоди зустрічаються на її шляху і як вона їх долає. Саме тому метафоричні карти називають ще асоціативними (вони викликають асоціації, завдяки яким людина проживає ще раз свою історію, актуалізує проблему), проективними (людина бачить в карті саме те, що вона хоче бачити те, що емоційно відгукується в ній), терапевтичними.
Практичний психолог О.В. Чайковська